In dit schrijven vindt u de nodige informatie over onze praktijk. Wij streven uiteraard naar optimale tevredenheid van onze cliënten. Indien u suggesties en/of opmerkingen heeft, horen wij dat graag.
In de praktijk gelden privacyregels, waaronder geheimhouding van uw gegevens. Vanaf 25/05/2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als nieuwe regelgeving ter bescherming van uw privacy. Bovendien zijn er specifieke regels voor privacy in de gezondheidszorg. Deze zijn terug te vinden in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
De rechten die u op grond van deze nieuwe regelgeving heeft en de plichten voor ons als praktijk kunt u terugvinden in de privacyverklaring. Binnen de praktijk hanteren wij de klachtenprocedure volgens de richtlijnen van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Om uw verblijf in de praktijk zo aangenaam mogelijk te maken, gelden de volgende praktijkregels:
De praktijk beschikt over de benodigde BHV-ers en een AED. Indien u onverhoopt onwel zou worden en NIET gereanimeerd wenst te worden, verzoeken wij u dit te melden bij het intakegesprek aan uw fysiotherapeut. Dit zal vastgelegd worden in uw dossier nadat u onze NIET-REANIMEREN wilsverklaring heeft ondertekend.
Dynamico heeft met alle zorgverzekeraars van Nederland een contract. Indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie wordt een aantal behandelingen vergoed. Dit verschilt per verzekering en u kunt dit terugvinden in uw verzekeringspolis. Wij declareren in dit geval rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van het verzekerde aantal behandelingen. Bij een schriftelijke verwijzing voor een chronische indicatie worden de eerste 20 behandelingen van uw aanvullende verzekering afgeschreven. Mocht u niet (voldoende) aanvullend verzekerd zijn, worden deze particulier in rekening gebracht. Vanaf de 21ste behandeling worden uw behandelingen voor bepaalde duur verder vergoed vanuit uw basisverzekering en komen ten laste van uw eigen risico voor zover nog niet door u betaald aan uw zorgverzekeraar. Voor een overzicht van chronische aandoeningen verwijzen wij u naar uw zorgverzekeraar. Indien u geen aanvullende verzekering heeft voor fysiotherapie en er geen sprake is van een chronische indicatie, of de maximale vergoeding uit uw aanvullende verzekering is bereikt, dient u de kosten van uw behandeling per keer per pinbetaling te voldoen.
In navolging van de richtlijnen van het KNGF en de zorgverzekeraars worden afspraken welke niet 24 uur van tevoren zijn afgezegd in rekening gebracht.
Dynamico werkt met tijdsloten van 25 minuten om samen met u te kunnen blijven werken aan uw gezondheidsdoelstellingen met de kwaliteit die u van ons gewend bent.
Trajecten | Tarieven |
---|---|
Zitting fysiotherapie | € 43,00 |
Zitting manuele therapie | € 53,25 |
Zitten oedeemtherapie | € 53,25 |
Zitting bekkentherapie | € 53,25 |
Screening en intake en onderzoek fysiotherapie | € 57,75 |
Screening en intake en onderzoek fysiotherapie inclusief toeslag aan huis | € 68,00 |
Intake en onderzoek na verwijzing | € 57,75 |
Intake en onderzoek na verwijzing met toeslag aan huis | € 68,00 |
Lange zitting voor patiënten met complexe en/of meervoudige zorgvragen | € 58,00 |
Telefonisch consult | € 18,00 |
Niet nagekomen/ niet tijdig afgemelde afspraak | € 37,50 |
Korte rapporten | € 57,75 |
Meer gecompliceerde, tijdrovende rapporten | € 86,50 |
De eerste stap die een patiënt met een klacht over een zorgverlener neemt, is het gesprek aangaan met de zorgverlener zelf. Als de patiënt en de zorgverlener er niet samen uitkomen, dan kan de patiënt een klacht indienen via het klachtenformulier van de Stichting Keurmerk Fysiotherapie en zal een onafhankelijke klachtenfunctionaris de klacht in behandeling nemen.
Mocht de afhandeling van de klacht met bemiddeling van de onafhankelijke klachtenfunctionaris niet tot de gewenste oplossing leiden en de patiënt wil de klacht doorzetten, dan kan de patiënt er voor kiezen om de klacht voor te leggen aan de geschillencommissie en wordt het een geschil. De geschillencommissie stelt vast of het geschil in behandeling wordt genomen.
Omdat wij kwaliteit zo belangrijk vinden, achten wij het van het grootste belang van uw klacht te horen. Een klacht kan gaan over allerlei zaken. U bent bijvoorbeeld niet goed geïnformeerd of u twijfelt over de behandeling. Er kan iets mis zijn gegaan of u wordt behandeld op een andere wijze dan u had verwacht. Van het melden van een klacht kunnen wij en uw fysiotherapeut leren. Mogelijk kunnen we ook helpen met een oplossing.
Meld een klacht eerst schriftelijk bij de zorgverlener zelf en vraag bijvoorbeeld een gesprek aan. Mogelijk is de persoon niet op de hoogte dat u ontevreden bent of is er sprake van een misverstand. Een gesprek met de zorgverlener kan vaak al leiden tot een oplossing! In de brief kunt u aangeven wat de aard van uw klacht is, hoe en wanneer de klacht is ontstaan en bijvoorbeeld wat volgens u een goede stap in de richting is om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Dan kunt contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de organisatie. Hij/zij kan u verder helpen bij het indienen van een klacht bij Stichting Keurmerk fysiotherapie.
Als tweede controleert de klachtenfunctionaris van het Keurmerk vervolgens of hij de juiste instantie is om uw klacht in behandeling te nemen. Ook kijkt hij of de zorgverlener bij onze regeling is aangesloten. Hij kan alleen een klacht in behandeling nemen als de zorgverlener bij onze klachten en geschillenregeling is aangesloten. De regeling geldt voor alle Keurmerk therapeuten. De klachtenfunctionaris informeert u dat uw klacht is geregistreerd en mocht een en ander niet in orde zijn dan bericht hij u daarvan.
Is uw zorgverlener niet bij de Keurmerkregeling aangesloten vraagt u dan bij welke klachten en geschillenregeling hij/zij is aangesloten (bijvoorbeeld het KNGF).
Als uw klacht door het Keurmerk in behandeling wordt genomen neemt de onafhankelijke klachtenfunctionaris sowieso contact met u op en zal hij ook de zorgverlener die het betreft informeren. Hij zal een verdere toelichting vragen op uw klacht en met u de mogelijkheden voor het oplossen ervan bespreken. Als hiervoor al gesteld kan hij als u dat wilt in samenspraak met u besluiten u te helpen bij het verwoorden van uw klacht naar de zorgverlener, dit uiteraard voordat de klacht in behandeling is genomen. Hij kan ook besluiten tot bemiddeling van uw klacht. In dat geval zal hij de zorgverlener om een reactie vragen. U wordt op de hoogte gesteld van deze reactie. Ook kan een bemiddelingsgesprek worden aangevraagd. Bij de afronding van de inbreng van de klachtenfunctionaris zal hij schriftelijk aangeven welke conclusies de zorgverlener heeft getrokken naar aanleiding van uw klacht en welke afspraken er zijn gemaakt.